Äntligen!


Nu har vår lilla prinsessa kommit till oss. Eller lilla och lilla... 54 cm lång och 5030 gram i födelsemått, inte så litet!

Hade i vilket fall som helst en kanonförlossning där jag enbart använde mig av lustgasen och M masserade mig med lavendeloljan.

04,30 igår morse gick vattnet härhemma och 05,30 var vi inne på förlossningen. Då tyckte de dock att eftersom värkarbetet inte kommit igång ordentligt kunde vi åka hem en runda igen. Så vi åkte hem och M körde alla barn till skolan och jag satte på mig TENS-apparaten. När M kom hem igen efter skolskjutsandet tyckte jag dock att värkarna var för jävliga och att de kom fruktansvärt tätt så vi ringde förlossningen och åkte in igen. Klockan nio var vi således tillbaka på förlossningen och jag var öppen 4-5 cm. Hade en väldig lyx då vi hade en barnmorskestuderande, en erfaren barnmorska och en sköterska så det var inte mycket vi behövde vara ensamma utan vi hade full uppvaktning genom i princip hela förlossningen. Passade på att sitta på pilatesboll och använde lustgasen rejält under värkarna. Vid 11,00-11,30 började krystvärkarna ge sig till känna och sen blev det jobbigt ett tag. Jag hade ju planer på att sitta på förlossningspall, men väl där så orkade jag inte ta mig ur sängen. Istället modifierade de sängen så att principen blev densamma som på pallen. Damen fastnade lite i kanalen under några värkar men efter många om och men lyckades hon med hjälp av lirkande barnmorskor ta sig ut. Eftersom hon suttit fast ett tag så var hon rejält blå men det släppte snabbt på kroppen, ansiktet såg dock ut som ett blåbär hela gårdagen men nu har det lagt sig rätt så mycket.

Nu är vi i alla fall hemma igen och ska bara mysa och lära känna varandra. Det verkar vara en ganska nöjd dam som tycker om att snutta mycket på mammas bröst! Nu har hon dock funnit sig tillrätta i vagnen och sovit där i en halv timme åtminstone. Nästa omgång får vi ta och prova vaggan.

Kommentarer
Postat av: Stolt Moster Mie

Lilla pluttan:) Varför får vi blåbär, du och jag;-) Underbart att läsa om din förlossning! Det är ju så det ska vara och det var er väl unnat att få uppleva något så fint. Du säjer till när du är redo för att prata eller besökas, vill inte pressa dej men är du hemma vid 22 ikväll ;-) Nu lär vi ju inte träffas imorgon på päronen. Ringde Paula innan ikväll, hon är på +3 och är så trött på dej och har det jobbigt med bliviande storebror som är 16 mån och attans aktiv. Pappa T boar med att tapetsera och lägga golv precis i slutskedet av graviditeten, smart va som Paula sa! MÄN:)

Njut och mys av ert lilla underverk. Kram

2008-12-05 @ 21:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0